Tuning wizualny auta – te modyfikacje zrobisz zgodnie z przepisami!

Podrasowane cacko z szerokimi oponami, efektownymi felgami, niskim zawieszeniem i przyciągającym uwagę spojlerem. To tylko część modyfikacji wizualnych, które doskonale znamy z wystaw i pokazów motoryzacyjnych. Z pewnością niejeden właściciel auta marzy o wysublimowanym tuningu, rodem z amerykańskich produkcji filmowych. Niestety, motoryzacyjny sen na polskich drogach często pozostaje tylko snem. Sprawdź, jakie modyfikacje możesz jednak wprowadzić bez obaw o ich legalność.

Garść teorii i przepisów

Tuning samochodu to obszerne pojęcie, które w największym uproszczeniu możemy wyjaśnić jako zmiany standardowego wyglądu i parametrów technicznych pojazdu. Ulepszenia oraz „dekoracje” auta według gustu właściciela, nadaje mu niepowtarzalnego wyglądu i unikatowego charakteru.

W tym materialne skupimy się na tuningu wizualnym, który okazuje się być dużo bardziej problematyczny w kontekście polskiego prawa, niż mechaniczny. Wprowadzanie zmian w wyglądzie naszego auta powinno przebiegać zgodnie z aktami prawnymi, a są to: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów. Niezastosowanie się do wytycznych może grozić mandatem, a nawet odebraniem dowodu rejestracyjnego w pakiecie z holowaniem auta na lawecie. By tego uniknąć, warto zapoznać się ze zgodnym z prawem sposobem modyfikowania pojazdów.

Przyciemnianie szyb i nietypowy lakier

Jedną z najczęściej stosowanych modyfikacji zewnętrznych auta jest przyciemnianie szyb, które nadaje nieco enigmatycznego, ale i eleganckiego charakteru. Zastosowanie ciemnych folii jest dozwolone tylko, jeśli spełniają określone warunki, tj. zarówno szyba przednia, jak i szyby boczne przednie powinny przepuszczać minimum 70% światła. Jeśli chodzi o szyby boczne tylne, to możemy je przyciemniać według własnego uznania, ponieważ przepisy nie regulują tej kwestii.

Marzysz o ekstrawaganckim kolorze lakieru lub oklejeniu auta efektowną folią, która zwróci uwagę każdego? Tym razem mamy dobrą wiadomość! Przepisy nie określają w jaki sposób powinno być pomalowane auto, więc tu mamy pełną dowolność. Kwestią dyskusyjną jest lustrzana, chromowana powłoka, która może wzbudzać zainteresowanie policji. A to z uwagi na art. 66 pkt 1 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r., z którego wynika, że pojazdy uczestniczące w ruchu drogowym powinny być zbudowane, wyposażone i utrzymane tak, aby ich użytkowanie nie zagrażało bezpieczeństwu osoby prowadzącej, jak i innym uczestnikom ruchu. Jeśli lustrzana powłoka będzie powodowała odbijanie promieni światła, powodując oślepianie innych kierowców, to funkcjonariusze policji mogą mieć podstawę do wystawienia mandatu.

Efektowne oświetlenie

Przepisy dotyczące oświetlenia auta są jasno określone i rygorystycznie kontrolowane przez policję. Nic dziwnego, skoro reflektory odpowiadają za dobrą widoczność, która z kolei wpływa na bezpieczeństwo nasze, jak i innych uczestników ruchu. Podstawowym warunkiem, który musimy spełnić, jest montowanie lamp z homologacją, której numer jest widoczny na obudowie. Każde inne egzemplarze narażają nas na ryzyko otrzymania mandatu. Umiejscowienie reflektorów również nie może być przypadkowe, gdyż powinno zgadzać się z wytycznymi zawartymi w dokumentacji homologacyjnej, którą możemy znaleźć w instrukcji. Innym wymogiem jest zastosowanie świateł o dopuszczalnych normach, nie przekraczających limitu wartości kandeli źródła światła. Mówiąc najprościej, moc świateł podstawowych i drogowych nie może przekraczać wartości 100 (wartość referencyjne znajdują się na kloszu lampy). Jeśli chodzi o dokładanie lamp ksenonowych, należy pamiętać o konieczności zamontowania w pojeździe spryskiwaczy świateł oraz systemu samopoziomowania reflektorów. Podejmując się modyfikacji oświetlenia, warto zapoznać się ze szczegółowymi przepisami, bądź skonsultować się ze specjalistą, który doradzi jak właściwie je zamontować.

Odjechane felgi i szerokie opony

Jeśli marzyły Ci się opony o średnicy bębna od pralki, to nie dla wszystkich mamy dobrą wiadomość. Dobierając ogumienie i felgi, musimy sprawdzić wymiary oryginalnych kół, ponieważ producenci dopuszczają możliwość montażu w zakresie od +1,5% do -2% średnicy. Większe lub mniejsze egzemplarze mogą wpłynąć negatywnie na prowadzenie auta czy też spalanie większej ilości paliwa. Jednakże są to zalecenia producentów, a co o tego rodzaju tuningu mówią przepisy? Otóż, wg ustawy opona oraz felga nie mogą wystawać poza obrys auta. Jest jednak ewentualność, która pozwala użyć nieco większych kół. Zabieg polega na poszerzeniu nadkola, które przy odrobinie umiejętności możemy wykonać we własnym garażu.

Choć z punktu widzenia właścicieli aut regulacje prawne dot. modyfikacji jego wyglądu mogą wzbudzać oburzenie, to w szerszej perspektywie mają one służyć utrzymaniu bezpieczeństwa na drogach. Stosując się do powyższych wytycznych, możemy zdecydowanie poprawić wygląd auta, bez obaw o negatywny wpływ na stan pojazdu czy zagrożenia dla siebie lub innych uczestników ruchu.