Aerodynamika pojazdu i jej znaczenie w czasie jazdy

W obecnym czasie, w przemyśle samochodowym coraz większy nacisk kładziony jest na aerodynamikę. Wynika to z dwóch kluczowym potrzeb. Pierwszą z nich jest redukcja zużycia paliwa, drugą – ograniczenie emisji szkodliwych substancji. Jakie czynniki wpływają na utrzymanie przepływu powietrza w aucie oraz jak projektanci łączą tę funkcję z pozostałymi oczekiwaniami klientów? Odpowiedź na te pytania znajdziecie w artykule.

Jak aerodynamika wpływa na pojazd?

Im słabszy opór powietrza, tym mniej energii auto potrzebuje do poruszania się. Wpływa to m.in. na przyśpieszenie samochodu, prędkość maksymalną oraz wygłuszenie nadwozia. Jednostką miary tej zależności jest współczynnik oporu. Dokładniej, jest to wartość określająca opór pojazdu, podczas jego ruchu w powietrzu atmosferycznym. Wartość wskaźnika przede wszystkim pozwala określić wpływ oporu na efektywność paliwową (obniżenie Cd o 0,01 przy prędkości 130 km/h zmniejsza spalanie o 0,1 l paliwa na 100 km).

Jakie czynniki wpływają na aerodynamikę pojazdu?

Okazuje się, że najważniejszy jest kształt samochodu. Eksperci od aerodynamiki pojazdów od lat starają się połączyć typ nadwozia z powierzchnią czołową oraz wielkością geometryczną tak, aby opór był jak najmniejszy, nie tracąc przy tym na aspektach wizualnych i wygodzie kierowców.

Projektując samochody, specjaliści dbają o ich aerodynamikę. Biorą przy tym pod uwagę dwie miary, informujące o ich sile opływowej. Jest to siła oporu oraz siła nośna. Warto pamiętać, że siła nośna, choć im wyższa tym dla aerodynamiki lepsza, to przy wyższych prędkościach może prowadzić do poślizgu pojazdu. Aby temu zapobiec, jest ona zazwyczaj ograniczana, a w przypadku samochodów, których celem jest osiągnięcie jak największej prędkości, zmienia się jej zwrot. Zapewnia to docisk do podłoża, czyli większą stabilizację. Przy projektowaniu samochodów z niskim współczynnikiem powierzchni czołowej, pomaga odpowiednie ukształtowanie elementów nadwozia i podwozia.

Podczas projektowania nadwozia, specjaliści kładą nacisk na pokrywę i krawędź silnika oraz przejścia. W przypadku nadwozia nacisk kładziony jest na pokrywę silnika oraz jej krawędź, sposób przejścia z płaszczyzn maski na płaszczyznę szyby czołowej oraz przejścia z szyby czołowej na płaszczyznę dachu oraz szyb bocznych. Nie bez znaczenia pozostaje również sposób zakończenia nadwozia, jego wysokość czy kształt, wielkość lusterek bocznych.

Jakie samochody posiadają najlepszą aerodynamikę?

Ze względu na szereg rozwiązań, które na bieżąco wprowadzają specjaliści ds. aerodynamiki pojazdów, nie ma jednego rodzaju gwarantującego dobrą siłę opływową. Można za to kierować się typem nadwozia, które często wpływa na nią znacząco. Zdecydowanie mniejszy opór obserwowany jest wśród samochodów typu sedan, coupe czy hatchback. Dużo większy opór stawiają niestety popularne teraz SUV-y oraz rodzinne vany i minivany.

Kupując nowy samochód, mamy wiele oczekiwań. Chcemy, żeby dobrze wyglądał, był jak najbardziej nowoczesny, wygodny, bezpieczny, ale i stosunkowo tani w eksploatacji. Dlatego, podczas wyboru „auta marzeń” polecamy sprawdzić jego aerodynamikę. Może się okazać, że ta informacja znacząco wpłynie na naszą decyzję o zakupie.