Komunikacja między kierowcami czyli nieoficjalny „słownik samochodowy”

Komunikacja między kierowcami na drodze nie ogranicza się jedynie do informowania o zamiarze wykonania poszczególnych manewrów, sygnalizowania awaryjnego postoju czy użycia klaksonu ostrzegającego o niebezpieczeństwie. To również szereg potocznych, przyjętych powszechnie gestów i sygnałów świadczących o kulturze kierującego oraz zamiarze przekazania dodatkowych informacji innym uczestnikom ruchu. W tym materiale przedstawiamy najpopularniejsze z nich.

„Dziękuję”

Na polskich drogach w sytuacjach gdy ktoś np. jeden kierowca pozwoli drugiemu wjechać jego samochodem przed swój stojąc w korku lub zwolni ułatwiając wyjechanie z bocznej drogi, często praktyką jest podziękowanie. Najczęściej kierowy wyrażają go za pomocą trzech znaków. Najpopularniejszych jest krótkie włącznie świateł awaryjnych, a także uniesienie dłoni. Część kierowców dziękuje natomiast wykorzystując kombinację lewy-prawy-lewy kierunkowskaz (lub odwrotnie).

„Przepraszam”

Kierowcy charakteryzujący się wysoką kulturą często przepraszają za popełnione przez siebie błędy na drodze. Są nimi np. zajechanie innemu kierowcy drogi, mające miejsce stosunkowo często –  zwłaszcza w przypadku problemów z włączaniem się do ruchu. W takiej sytuacji warto wykazać się odrobiną życzliwości i  dać znać innemu kierowcy,  że zdajemy sobie sprawę ze swojego błędu. Co ciekawe, przeprosiny mogą zostać wyrażone dokładnie w taki sposób, jak podziękowanie, choć najczęściej wykorzystywanym gestem jest w tym przypadku pojednawcze uniesienie dłoni.

Światła drogowe

Jeden z ich najpopularniejszych sposobów komunikacji na trasie jest związany z wykorzystaniem świateł drogowych.  Wielu kierowców za ich pomocą ostrzegania przed stojącym w pobliżu patrolem policji, który właśnie minęli.  Jednak „mrugnięcie długimi” stosuje się również aby zasygnalizować innym uczestnikom ruchu o pobliskim wypadku na drodze, ale także o przepalonych żarówka lub niewłączonych światłach w pojeździe. Taki sygnał wykorzystywany jest również jako informacja, że ustępujemy komuś pierwszeństwa.

„Gadająca dłoń”

Gest powszechnie wykorzystywany w stosunku do kierowców jadących z naprzeciwka. Tak jak w przypadku mrugnięcia długimi światłami, informuje on o braku włączonych świateł, czym kierowca takiego pojazdu naraża się na niebezpieczeństwo, a jednocześnie mandat.

Klakson

Wśród opisanych wyżej uprzejmych gestów, na drodze możemy być również świadkiem wyrażania niezadowolenia przez kierowców. Najpopularniejszym sygnałem jest oczywiście użycie klaksonu, który wyraża jednoznacznie negatywne emocje. Warto jednak pamiętać, że jego nadużywanie nie sprzyja poprawie bezpieczeństwa na drodze, a dodatkowo silny sygnał dźwiękowy może być źródłem niepotrzebnego stresu dla innych uczestników ruchu. Nieformalna mowa niewerbalna, którą można zaobserwować na polskich drogach jest z jednej strony nieskomplikowana, w drugiej bardzo mocno uzależniona od kontekstu, w którym używa się poszczególnych gestów i sygnałów. Za pomocą świateł awaryjnych można jednocześnie przeprosić oraz podziękować innemu kierowcy. Krótkie mignięcie światłami drogowymi może oznaczać przepaloną żarówkę, chęć od ustąpienia pierwszeństwa czy informację o pobliskim parolu policji. Pomimo tego większość z kierowców nie ma problemu ze zrozumieniem komunikatów przekazywanych przez innych uczestników ruchu drogowego. Warto pamiętać, aby używać opisanych gestów rozsądnie oraz jedynie w przypadkach, kiedy mamy pewność, że nie rozproszą one uwagi innych kierowców, co może doprowadzić do sytuacji zagrożenia na drodze.