Zima niezmiennie kojarzy się kierowcom z trudnymi warunkami na drogach. Gdy tylko nadchodzą pierwsze mrozy, na pomoc ruszają piaskarki, odśnieżarki i solarki. Sól, która w postaci roztworu jest rozsypywana przez solarki, pozostaje jednym z najbardziej skutecznych i najtańszych sposobów walki z oblodzeniem. Jednak czy sól drogowa jest szkodliwa? Jakie są jej skutki uboczne? Czym się różni sól drogowa od zwykłej oraz jaki jest skład soli drogowej? Na te pytania odpowiemy w poniższym artykule.
Skład soli drogowej i jej wpływ na nasze auto
Skład soli drogowej różni się znacząco od składu soli kuchennej. Zazwyczaj jest to chlorek sodu (NaCl) z dodatkami, które zapobiegają zlepiania się śniegu w bryły i zwiększają skuteczność działania w niskich temperaturach. Te dodatki mogą jednak przyspieszać procesy korozyjne i szkodzić środowisku.
Podstawowa różnica polega na jakości i czystości. Sól drogowa zawiera więcej zanieczyszczeń, które nie przeszkadzają w jej funkcji odladzającej, ale mogą przyczyniać się do korozji i innych problemów technicznych.
Korozja podwozia
Nie ma wątpliwości, że sól ta ułatwia powstawanie korozji elementów samochodu. Substancja ta łatwo przenika do trudno dostępnych zakamarków, gdzie może wywoływać szkody. Wystarczy niewielka rysa na lakierze czy uszkodzenie wosku zabezpieczającego, by sól drogowa przyspieszyła rozwój rdzy. Co ciekawe, korozja szczególnie szybko postępuje w ciepłych warunkach – na przykład w garażach.
Aby ograniczyć ryzyko korozji, warto regularnie myć samochód, zwłaszcza podwozie, gdzie osadza się najwięcej soli drogowej. Pomocne jest także woskowanie auta (o czym pisaliśmy więcej w artykule: https://www.flotex.pl/jak-skutecznie-konserwowac-lakier-samochodu/), które tworzy dodatkową warstwę ochronną. Inną dobrą praktyką jest unikanie jazdy bezpośrednio za solarką – mieszanka rozsypywana na drogi zawiera drobne kruszywa, które mogą powodować odpryski lakieru.
Jeśli chodzi o podwozie to warto przygotować je na zimowe warunki – w tym celu zachęcamy do przeczytania poradnika: https://www.flotex.pl/jak-samodzielnie-dbac-o-podwozie-auta/.
Sól a opony – Jak uniknąć problemów?
Czy sól drogowa jest szkodliwa dla opon? Niestety tak, zwłaszcza dla tych, które są już zużyte lub uszkodzone. W szczelinach gumy może osadzać się roztwór soli, co z czasem prowadzi do powiększania pęknięć i degradacji wewnętrznych warstw opony. W skrajnych przypadkach może dojść do całkowitego zniszczenia ogumienia, co stanowi poważne zagrożenie na drodze.
Rozwiązaniem jest inwestycja w opony wysokiej jakości i regularna ich wymiana zgodnie z zaleceniami producenta. Dzięki temu nie tylko zminimalizujemy szkodliwe działanie soli drogowej, ale również poprawimy bezpieczeństwo jazdy zimą.
Elektryka i elektronika – niewidzialne zagrożenie
Mało kto zdaje sobie sprawę, że sól drogowa może uszkadzać także instalacje elektryczne i elektroniczne w samochodzie. Roztwór soli w wodzie świetnie przewodzi prąd, a jeśli dostanie się do styków, może powodować awarie systemów takich jak ABS, czujniki parkowania czy oświetlenie. Uszkodzenia tego rodzaju bywają kosztowne w naprawie i trudne do całkowitego wyeliminowania.
Jedynym sposobem na zmniejszenie ryzyka jest upewnienie się, że instalacje elektryczne w naszym samochodzie są dobrze zabezpieczone. Warto zwrócić na to uwagę podczas wyboru nowego pojazdu.
Jak chronić auto przed działaniem soli drogowej?
Choć sól drogowa pozostaje niezastąpiona w walce z oblodzeniem, jej stosowanie wiąże się z licznymi zagrożeniami dla samochodów. Regularne mycie, woskowanie, inwestycja w wysokiej jakości opony i zabezpieczenie instalacji elektrycznych to podstawowe kroki, które pozwalają ograniczyć szkodliwy wpływ soli.
Niestety, sól stosowana zimą na drogach i jej skład wciąż stanowią problem zarówno dla naszych pojazdów, jak i środowiska. Dlatego warto być świadomym zagrożeń, jakie niesie za sobą jej stosowanie, i podejmować odpowiednie działania, aby zminimalizować jej negatywny wpływ.