Jak skutecznie konserwować lakier samochodu?

Lakier pokrywający auto ma za zadanie zabezpieczać go przed szkodliwym działaniem korozji oraz chronić karoserię przed zadrapaniami, zmatowieniem i odbarwieniami. Na co dzień jest narażony na wiele uszkodzeń, które wpływają na jego wygląd i kondycję. Na spadek jakości powłoki lakierniczej wpływają zarówno niekorzystne warunki atmosferyczne jak również nieumiejętna pielęgnacja czy uszkodzenia mechaniczne. Dlatego warto znać skuteczne sposoby, dzięki którym lakier na naszym samochodzie dłużej zachowa czystość i zapewni lepszą ochronę karoserii przed uszkodzeniami.

Na końcowy efekt błyszczącej tafli pokrywającej auto, składa się kilka warstw różnego rodzaju powłok. Klasyczna struktura składa się z powłoki gruntującej (chroniącej przed korozją), podkładu wypełniającego (wyrównuje nierówności, zwiększa przyczepność lakieru), warstwy lakieru bazowego (nadającego kolor) oraz warstwy lakieru bezbarwnego, który odpowiada za końcowy połysk oraz zabezpieczenie poprzednich warstw. Ta ostatnia warstwa ze względu na swoje przeznaczenie stanowi najgrubszą powłokę. Aby jak najdłużej spełniała ona swoje funkcje, warto poddawać ją cyklicznym zabiegom pielęgnacyjnym. Spośród wielu metod służących konserwacji, można wyróżnić pięć najpopularniejszych, które prezentujemy poniżej.

1. WOSK

Zestawienie rozpocznie metoda, której niska cena idzie w parze z trwałością pozostawionego efektu. Woskowanie to łatwy sposób na zabezpieczenie lakieru przed promieniami UV, delikatnymi zarysowaniami oraz przywieraniem brudu. Dodatkowo wosk naturalnie pogłębia kolor lakieru i nadaje karoserii atrakcyjny błysk. Woskować auto można na mokro i na sucho, a każdy z tych sposobów posiada odrębne właściwości. Woskowanie na mokro pozwala dotrzeć do trudnodostępnych miejsc i przebiega dużo szybciej. Po spryskaniu karoserii woskiem należy jedynie przetrzeć jego powierzchnię delikatna ścierką (np. z mikrofibry). Woskowanie na sucho wykorzystuje się natomiast przy starszych, bardziej zniszczonych powierzchniach. Wosk w postaci pasty lub sprayu nakłada się na lakier, następnie za pomocą ścierki należy wypolerować całą jego powierzchnię. Wymaga to nieco więcej pracy i dokładności, aczkolwiek jego efekty są znacznie wyraźniejsze i trwalsze.

Zalety: możliwość samodzielnej aplikacji, poprawa wyglądu lakieru, ochrona przed promieniami UV i drobnymi rysami, ograniczenie przywierania brudu

Wady: niska trwałość, niska ochrona, stosowanie przy odpowiednich warunkach atmosferycznych

Cena:

  • samodzielne woskowanie: od 10 do 60 zł
  • woskowanie w serwisie: od 100 do 150 zł

2. POWŁOKI POLIMEROWE

Ta metoda polega na ręcznym lub mechanicznym nałożeniu na powierzchnię lakieru specjalistycznego preparatu zawierającego zarówno organiczne, jak i nieorganiczne komponenty. Mocno przywiera on do karoserii, tworząc ochronną i wodoodporną powłokę. Poza pogłębieniem koloru buduje efektowną gładkość, chroni przed promieniami UV i przywieraniem zabrudzeń. Za stosunkowo niską cenę otrzymujemy szeroki pakiet korzyści a dodatkowo można stosować go do zabezpieczania plastikowych i gumowych elementów. Choć ta metoda wymaga dużej precyzji oraz większej ilości czasu niż woskowanie, możemy się cieszyć jej efektami nawet przez 6 miesięcy.

Zalety: stosunkowo wysoka trwałość w porównaniu do ceny, ochrona przed UV,kwasami, substancjami chemicznymi, lekkimi zarysowaniami, wodoodporna powłoka pozwalająca na odpychanie zabrudzeń

Wady: mniejszy połysk, bardziej pracochłonna i wymagająca dużej precyzji metoda nakładania

Cena:

  • samodzielna aplikacja: od 30 do 125 zł
  • aplikacja w serwisie: od 150 do 300 zł

3. POWŁOKA KWARCOWA

Znacznie trwalszym sposobem na zabezpieczenie lakieru jest nałożenie na niego powłoki kwarcowej. Wyższą cenę takiej usługi można traktować jako inwestycję, która pozwoli zabezpieczyć karoserię nawet na dwa lata. Podczas nakładania płynnej formuły na powierzchnię samochodu, stopniowo zmienia się ona w gęsty żel, który w końcowej fazie staje się twardą powłoką. Dzięki niej lakier jest odporniejszy na zarysowania i szkodliwe warunki pogodowe, a dodatkowo zyskuje głębszy kolor. Jej właściwości są zbliżone do właściwości opisanej poniżej powłoki ceramicznej, choć ze względu na niższą cenę powinna zainteresować osoby szukające względnie trwałego efektu w przystępnej cenie.

Zalety: wysoka trwałość, poprawa wyglądu lakieru, wodoodporna powłoka pozwalająca na odpychanie zabrudzeń , ochrona przed UV i większymi zarysowaniami, stosunkowo niska cena

Wady: konieczność zachowania dużej precyzyjności w trakcie aplikacji, po nałożeniu wymaga polerowania

Cena:

  • samodzielna aplikacja: od 70 do 200 zł
  • aplikacja w serwisie: od 1 100 do 1 300 zł

4. POWŁOKA CERAMICZNA

Na początku należy podkreślić, że to jedna z najtrwalszych, ale zarazem najdroższych metod w zestawieniu. Na wysoką cenę składają się kosztowne produkty oraz praca fachowców wykonujących zabieg. Ze względu na specyficzną, szklistą formułę ta metoda wymaga odpowiednich przygotowań oraz umiejętności. Produkty do samodzielnej aplikacji są dużo tańsze i łatwiejsze w użyciu, aczkolwiek ich trwałość jest krótsza i mniej efektowna. Szklista warstwa nie przepuszcza promieni UV i agresywnych środków chemicznych a dodatkowo chroni przed głębszymi zarysowaniami (w odróżnieniu od powłoki kwarcowej). Nałożona warstwa tworzy błyszczącą taflę i wzmacnia kolor lakieru, który zdecydowanie przyciąga spojrzenia. Na taki efekt możemy liczyć nawet do pięciu lat!

Zalety: wysoka odporność na zadrapania,właściwości hydrofobowe i antystatyczne ograniczające przywieranie zabrudzeń, duża odporność na warunki atmosferyczne i szkodliwe substancje np. sól drogowa, długi czas ochrony

Wady: wysoka cena, zalecane jest korzystanie z profesjonalnych usług, lepszy efekt uzyskiwany po wcześniejszej korekcie lakieru

Cena:

  • samodzielna aplikacja: od 30 do 300 zł
  • aplikacja w serwisie: od 1 000 do 1 500 zł

5. FOLIA PPF

Ostatnia w zestawieniu, a zarazem najdroższa metoda ochrony to folia PPF (Paint Protection Film), stosowana przy drogich i unikatowych egzemplarzach motoryzacyjnych. Poliuretanowa folia może być bezbarwna błyszcząca, matowa, bądź satynowa. Nietypowe wykończenie wybija kolor lakieru, który wyróżnia samochód w miejskim zgiełku. Wyjątkową zaletą tej metody jest zdolność do samoregeneracji po drobnych uszkodzeniach. Pod wpływem ciepła wszystkie zadrapania ulegają wypełnieniu. Sprawdza się w wyjątkowo wysokich, jaki i skrajnie niskich temperaturach. Warto zaznaczyć, że częstą praktyką jest oklejanie wybranych partii auta, najbardziej narażonych na uszkodzenia. Wysoka cena to wypadkowa najwyższej trwałości foli, która będzie chronić auto nawet do 10 lat.

Wady: wysoka cena, dostęp jedynie w wybranych serwisach,

Zalety: najwyższa ochrona i trwałość, samoregeneracja foli, możliwość naniesienia na wybrane, pojedyncze elementy

Cena – uzależniona od oklejanej powierzchni – koszt pokrycia całego samochodu to ok 5 000 zł