Jak działają światła w nowych samochodach? Cz. 2

W ostatnim materiale omawialiśmy światła LED, ksenony oraz reflektory adaptacyjne. Tym razem skupimy się na kolejnych rodzajach świateł. Przeanalizujemy sposób ich działania, wady, zalety jak również potencjał, dzięki którym mogą stać się w niedalekiej przyszłości normą w masowych produkcjach. Jeśli jesteście ciekawi to zachęcamy do zapoznania się z drugą częścią materiału.

Światła matrycowe – świetlny „Matrix”

Oświetlenie matrycowe, nazywane oświetlenie typu „martix”, co nawiązuje do popularnego filmu. Do tej pory zarezerwowane było dla użytkowników aut luksusowych, obecnie jest już w popularniejszych wersjach samochodów. Ich zaletą jest szeroki, intensywny snop światła zwiększający bezpieczeństwo podczas nocnych podróży. To zasługa wielosegmentowej budowy reflektorów – każda lampa składa się z wielu LED-owych modułów, które mogą się niezależnie włączać i wyłączyć. Ich ogromną zaletą jest brak potrzeby przełączania świateł z drogowych na mijania, bez ryzyka oślepiania innych. Poprawia to komfort jazdy i wpływa na bezpieczeństwo. Tego typu oświetleniem, które na razie jest stosowane tylko w nowych samochodach. Użytkownicy zwracają też uwagę, że czasami system wykrywa obiekty z opóźnieniem, co zmusza kierowcę do natychmiastowej reakcji.

Światła laserowe – najnowszy trend w oświetleniu

Absolutna innowacja w oświetleniu oraz spory krok na przód dla motoryzacji od momentu wprowadzenia reflektorów halogenowych, ksenonowych i LED. To całkowicie nowy trend, który w przyszłości może jeszcze bardziej zmienić i polepszyć życie kierowców. Dlaczego diody laserowe robią tak duże wrażenie? Dzieje się tak za sprawą tego, że jedna mała dioda laserowa generuje wiązkę świetlną na kilku tysięcznych milimetra, a ich jaskrawość jest czterokrotnie wyższa niż źródeł LED. Dzięki temu pochwalić się lepszą widocznością, a co za tym idzie – bezpieczeństwem na drodze.

Reflektory LED – atrakcyjny wygląd samochodu

Coraz bardziej popularne wśród zmotoryzowanych Polaków. Kuszą głównie atrakcyjnym wyglądem. Reflektory te mają stosunkowo niski pobór energii, a kolor ich oświetlenia jest przybliżony do światła dziennego. Jednakże w tym przypadku używania tych świateł, trzeba liczyć się z wysoką ceną naprawy w razie ich uszkodzenia.

Światła cyfrowe – prawie jak w filmie

Rozwój oświetlenia diodowego postępuje w dużym tempie. Całkowitą nowością jest oświetlenie cyfrowe, które może wskazywać drogę na podstawie nawigacji. Co więcej, są wstanie wyświetlić na drodze wskazówki dla kierowcy (pokazują np. kierunek jazdy lub ostrzegają przed zagrodzeniem). Wszystko to dzięki większej liczby zamontowanych diod, lepszej wydajności oraz nowoczesnych systemów sterowania. Wadą jest jednak skomplikowana konfiguracja

Oświetlenie OLED – nowoczesne, tylne światła

W przypadku lamp tylnych coraz częściej wykorzystywane są wyświetlacze typu OLED, stosowane też np. w ekranach smartfonów czy telewizorach. Pozwalają one na praktycznie dowolne konfigurowanie wyglądu, efektów powitalnych lub alertów ostrzegających innych przed nadjeżdżającym autem. Plusem oświetlenia OLED na pewno jest efektowny wygląd. Minusem spore koszty, zwłaszcza w naprawie.

Reflektory w naszych autach odgrywają kluczową rolę w kwestii bezpieczeństwa, dlatego też ten obszar jest stale udoskonalany i modernizowany. Jest to również powód dla którego pożegnamy się z ksenonami oraz żarówkami halogenowymi, które pozostają daleko w tyle za nowoczesnymi lampami. A jak będą wyglądały nasze światła w samochodach przyszłości? Tego jeszcze nie wiemy, ale z pewnością ich innowacyjność pozytywnie wpłynie na nasze bezpieczeństwo.