Wymiana koła w 7 krokach

Technologia i inteligentne systemy ukryte pod maskami samochodów, ratują nas z niejednej opresji. Niestety na trasie zdarzają się też sytuacje, w których nawet zaawansowana technologia nie jest nas w stanie ustrzec. Do jednej z nich należy przebita opona. Wiedza o tym jak dokonać samodzielnej wymiany koła może pomóc zaoszczędzić nerwy, czas i pieniądze związane z wzywaniem pomocy drogowej. Jednocześnie może dać również sporo satysfakcji! Podpowiadamy jak wymienić koło w siedmiu prostych krokach.

Czego będziesz potrzebował:

  • KOŁO ZAPASOWE lub DOJAZDOWE – w przypadku jego braku w razie uszkodzenia opony możesz zapomnieć o dotarciu do celu podróży na czas. Jeśli wymienisz koło na dojazdowe pamiętaj, że możesz poruszać się z nią z prędkością ograniczoną do 80 km/h
  • LEWAREK – to podstawowe narzędzie, bez którego wymiana koła na pewno nie dojdzie do skutku. Jeśli jesteś posiadaczem samochodu osobowego, do użytku prywatnego w większości przypadków wystarczy ci lewarek o nośności co najmniej 2 ton
  • KLUCZ KRZYŻOWY – pomoże poluzować śruby podczas ściągania uszkodzonego koła, a następnie pozwoli je dokręcić po założeniu nowego

Dodatkowo warto mieć ze sobą:

  • KLUCZ DYNAMOMETRYCZNY – bardzo przydatne narzędzie – szczególnie dla osób lubiących majsterkować przy samochodzie. Jest niezastąpiony w razie konieczności zakładania nowego koła. Dzięki niemu dokręcisz śruby i nakrętki z odpowiednią siłą, bez obaw o ich uszkodzenie czy poluzowanie się koła w czasie jazdy. Jeśli nie posiadasz klucza dynamometrycznego, wykorzystaj klucz krzyżowy. Zadanie będzie nieco utrudnione ale nie niemożliwe.
  • SZCZOTKĘ DRUCIANĄ, dzięki której możesz wyczyścić piastę koła z rdzy po zdjęciu uszkodzonej opony
  • SMAR MIEDZIANY, który zabezpiecza przed rdzewieniem, trzeszczeniem i ścieraniem. Po wyczyszczeniu piasty z rdzy warto posmarować ją smarem, żeby dodatkowo ją zabezpieczyć.
  • RĘKAWICE WARSZTATOWE pozwolą wygodnie trzymać narzędzia, które mogą ślizgać się w dłoniach. Zapobiegną również pobrudzeniu rąk.
  • LATARKĘ – nieoceniona, kiedy do awarii dojdzie o zmierzchu

Wymiana koła w 7 krokach:

KROK 1. Przygotuj miejsce zmiany koła

Jeśli awaria zdarzyła się na ulicy, powinieneś wyłączyć silnik, wrzucić bieg i zaciągnąć hamulec ręczny. Poinformuj innych uczestników ruchu o kłopotach z samochodem – włącz światła awaryjne i ustaw w odpowiedniej odległości trójkąt ostrzegawczy. Założenie kamizelki odblaskowej, dodatkowo zwiększy twoje bezpieczeństwo.

KROK 2. Przygotuj wstępnie koło

Za pomocą klucza krzyżowego poluzuj wszystkie śruby w kole.

KROK 3. Przygotuj auto

Umieść lewarek umieść we wskazanym na progu miejscu, zazwyczaj jest to widoczna bruzda umieszczona od strony podwozia. Podnieś auto tak, aby opona nie dotykała podłoża (wystarczy kilka centymetrów od ziemi).

KROK 4. Zdemontuj uszkodzone koło

Odkręć wszystkie śruby i ściągnij uszkodzone koło. Jeśli masz odpowiednie narzędzia, przeczyść piastę koła szczotką drucianą i nałóż smar miedziany. W tym momencie warto również sprawdzić stan klocków hamulcowych. Na ich powierzchni najczęściej znajduję się tzw. rowek kontrolny, który informuje o poziomie zużycia klocków. Jeśli go nie dostrzegasz, a klocek jest widocznie starty, warto jak najszybciej wymienić je na nowe.

KROK 5. Załóż nowe koło

Umieść nowe koło na piaście i zacznij zakręcać śruby kluczem krzyżowym metodą na krzyż (najpierw delikatnie dokręć dwie przeciwległe do siebie śruby, a następnie dwie pozostałe). Pamiętaj, żeby nie dokręcać śrub do oporu kiedy koło jest jeszcze w powietrzu!

KROK 6. Opuść samochód

Powoli obniżaj lewarek do momentu aż będziesz mógł swobodnie wyciągnąć go spod auta.

KROK 7. Zakręć koło

Przy użyciu klucza dynamometrycznego dokręć śruby stosując wspomnianą w 5 kroku metodę na krzyż. Zakręcaj do momentu w którym usłyszysz charakterystyczne kliknięcie które oznacza, że śruba została optymalnie dokręcona.

Wymienione kroki pozwolą ci w sprawny i bezpieczny sposób wymienić uszkodzone koło. Choć proces może wydawać się nieco skomplikowany, możesz być pewny, że praktyce przebiega on bardzo intuicyjnie.