Wycieraczki są jednym z bardzo ważnych elementów wyposażenia samochodu. Mimo to, wielu kierowców lekceważy ich stan. Sprawnie funkcjonujące są na wagę złota w kwestii zapewnienia bezpieczeństwa jazdy podczas złych warunków atmosferycznych. Pokazujemy, na co warto zwrócić uwagę przy zakupie, montażu oraz wymianie.

Jaki rodzaj wybrać?

Wybór wycieraczek idealnych wcale nie jest taki oczywisty. Na rynku dostępne są trzy rodzaje wycieraczek: tradycyjne (szkieletowe), płaskie oraz hybrydowe. Pierwsze z nich mają najprostszą konstrukcję –  gumowe pióro dociskane jest przez sztywne ramię z metalu. Wycieraczki płaskie – mają zintegrowaną konstrukcję, w której pióro z ramieniem stanowi jeden spójny element. Ich  główną zaletą jest to, że ściślej przylegają do szyby niż te szkieletowe, są zatem skuteczniejsze. Z kolei wycieraczkihybrydowe, jak sama nazwa wskazuje, są połączeniem dwóch wcześniej wymienionych rodzajów. Wycieraczki te łączą ze sobą tradycyjną konstrukcję, dzięki której można zamontować je do starszych typów aut (ewentualnie za pomocą dedykowanego adaptera), a ponadto zastosowano w nich nowocześniejszą konstrukcję piór.

Rozmiary wycieraczek

Istotny jest też dobór rozmiaru wycieraczek. Długość piór jest indywidualna dla każdego modelu samochodu. Jednak w momencie, kiedy mimo wszystko decydujesz się na zestaw uniwersalny, miej na uwadze, że do większości aut kompatybilne będą tylko wycieraczki z lewym piórem (tym od strony kierowcy) nieco dłuższym niż z prawej strony. Ich długość najczęściej podana będzie w centymetrach, rzadziej w calach. Jeżeli jednak chcemy dobrać rozmiar wycieraczek odpowiednio do danego modelu samochodu (co rekomendujemy), wychodzą nam naprzeciw narzędzia, które ułatwią nam trafny zakup. Większość specjalistycznych sklepów (zarówno stacjonarnych, jak i internetowych) oferuje profesjonalną klasyfikację swoich produktów według ich kompatybilności z wybranymi modelami aut. Wystarczy podać markę, model i rocznik pojazdu, aby w prosty sposób dowiedzieć się, jakie wycieraczki będą pasowały do naszych szyb.

Montaż wycieraczek i systemy mocowań

Wymiana wycieraczek może okazać się skomplikowaną czynnością dla osoby, która nie majsterkuje na co dzień przy samochodzie. To, ile czasu zajmie demontaż starego zestawu i ponowny montaż nowych, zależy głównie od tego, jaki rodzaj mocowania został zastosowany w naszym modelu samochodu.  Rodzajów mocowań jest wiele – producenci oznaczają je najczęściej za pomocą liter: „A”, „B”, „C”, „E” czy „U”. Najbardziej powszechnym systemem mocowania wycieraczek jest system „U”, który wymaga od nas jedynie odpięcia zaczepu, nasunięcia nowych piór na ramię wycieraczek i zatrzaśnięcia. Jeżeli wiemy, co mamy zrobić i przygotujemy się do tej czynności zapoznając się choćby z instrukcją montażu, wymiana wycieraczek będzie błyskawiczna.

Czas na wymianę

Stan wycieraczek realnie wpływa na jakość Twojej jazdy. Bez względu na porę roku, przednia szyba i jej odpowiednie oczyszczanie (również w trakcie jazdy) pozwala zachować odpowiednie pole widzenia, a co za tym idzie, zwiększa szansę na szybkie reagowanie na sytuacje, które napotkasz na trasie. Niezwykle ważne jest zatem dbanie o to, aby wycieraczki były w dobrym stanie i mogły spełniać swoją rolę. Jak poznać, że wycieraczki nie działają prawidłowo?

Poniżej przedstawiamy kilka głównych przesłanek mówiących o tym, kiedy należy wymienić wycieraczki na nowe:

  • podczas pracy wycieraczki pozostawiają liczne smugi, których ciężko się pozbyć,
  • w centralnym polu widzenia pozostaje stała smuga bądź powierzchnia, którą wycieraczki nie obejmują,
  • podczas wycierania powstaje tarcie i/lub piszczenie,
  • gumowa część robocza odrywa się od stelaża.

Na rynku istnieją również wycieraczki, które posiadają specjalny wskaźnik informujący zmianą koloru o swoim zużyciu. Niestety, jest to zawodna wskazówka, ponieważ wskaźnik ten w większości przypadków zakłamywany jest przez niesprzyjające warunki atmosferyczne.

Ważne!

W okresie jesienno-zimowym wycieraczki narażone są na największe zniszczenia. To również okres, kiedy potrzebujemy ich najbardziej. Warto zastanowić się nad wymianą piór na nowe zanim dopadną nas poważne mrozy i opady śniegu. Zapewnimy sobie tym samym dobrą widoczność na drodze podczas najcięższych warunków atmosferycznych. Analogicznie, rekomenduje się także wymianę wycieraczek po okresie zimowym, aby wiosną i latem nie narażać szyb na zarysowania i uszkodzenia spowodowane użytkowaniem zniszczonych przez mróz piór.

wszystkie artykuły