Sprawdź stan swojego akumulatora

Objawy uszkodzonego lub wyeksploatowanego akumulatora najczęściej zaczynamy dostrzegać zimą, kiedy temperatury na zewnątrz zaczynają spadać poniżej zera. Chcąc uniknąć awaryjnych sytuacji, w których auto odmawia nam posłuszeństwa, warto wiedzieć jak kontrolować stan akumulatora i jak o niego dbać, by wydłużyć okres eksploatacji. Sprawdź, co musisz wiedzieć.

Akumulator – podstawowe informacje

Akumulator inaczej określany jest jako ogniwo wtórne lub bateria. Swą nazwę zawdzięcza właściwości gromadzenia i uwalniania ładunku elektrycznego. W samochodzie odpowiada za zasilanie rozrusznika, który wprowadza w ruch wał korbowy silnika. Innym zadaniem baterii samochodowej jest zasilanie układu paliwem, poprzez pobudzenie elektrycznej pompy, cewek oraz świec zapłonowych (w przypadku aut zasilanych benzyną) czy świec żarowych (w dieslach). Akumulator doprowadza też energię do wszystkich urządzeń po uruchomieniu silnika m.in.: komputera pokładowego, sterowników, lamp, radia itp. We wnętrzu akumulatora znajduje się kwas zwany też elektrolitem. Roztwór ten ma zdolność do przewodzenia prądu i jest niezbędny, by bateria mogła przekazywać ładunek elektryczny o odpowiednim natężeniu.

Dlaczego akumulator ulega zniszczeniu?

Szacuje się, że w optymalnych warunkach akumulator będzie służył nam ok. 7 lat. Jednak już po 5 latach możemy zacząć dostrzegać objawy eksploatacji baterii. Nieprawidłowe korzystanie z akumulatora może ten czas skrócić jeszcze bardziej. Do najczęstszych powodów przedwczesnego zużycia akumulatora zaliczyć można:

– doprowadzanie do przeładowania akumulatora, czego objawem jest brązowy kolor elektrolitu,

– przeciążanie akumulatora, spowodowane zakupem baterii o zbyt małej pojemności,

– zbyt intensywne rozładowanie akumulatora bez ponownego naładowania,

– zamarznięcie elektrolitu w wyniku długotrwałego pozostawienia auta na mrozie,

– wybuch baterii spowodowany niedrożnością kanałów wentylacyjnych bądź niskim poziomem elektrolitu,

– doprowadzenie do zwarcia, najczęściej poprzez złe podłączeni klem.

Jak dbać o akumulator?

Niestety, bez wiedzy na temat tego, jak dbać o akumulator, okres jego przydatności może się drastycznie skurczyć, generując niepotrzebne koszty, nawet co 2 lata. Jak zatem doglądać stanu baterii i o nią dbać, by maksymalnie wydłużyć jej okres eksploatacji? Oto kilka zasad:

– unikanie długich postojów auta (np. pozostawienie w bezruchu na czas urlopu), podczas których bateria traci swoje właściwości, aż do całkowitego rozładowania,

– pokonywanie dłuższych tras, podczas których akumulator może się naładować do pełna, krótkie trasy (poniżej 15 km), nie pozwalają naładować jej wystarczająco,

– regularny serwis, kontrolowanie stanu elektrolitu i poziomu napięcia akumulatora,

– sprawdzanie stanu klem akumulatora oraz czyszczenie ich w momencie pojawienia się śniedzi,

– ładowanie akumulatora do pełna, które najlepiej wykonać przed okresem zimowym,

– czyszczenie obudowy baterii – nawarstwiony brud może powodować szybsze rozładowywanie.

Jak sprawdzić stan akumulatora?

Istnieje kilka sposobów kontrolowania stanu akumulatora. Niektóre z nich wymagają specjalistycznego sprzętu i wiedzy technicznej, inne wykonasz samodzielnie w swoim garażu. Oto kilka z nich.

Test, który przeprowadzisz w nowszych samochodach i bez użycia narzędzi to sprawdzenie wskaźnika akumulatora. Są to trzy diody, znajdujące się na pokrywie baterii, które włączają się po uruchomieniu zapłonu.

Kolor diody sygnalizuje stan akumulatora: zielony – naładowany, czerwony – niskie napicie, czarny – rozładowany akumulator.

Kolejnym sposobem jest sprawdzenie napięcia przy użyciu woltomierza, którego cena wynosi ok 30 zł. Za jego pomocą możemy dokonać pomiaru napięcia w większości urządzeń. W tym celu:

  1. Wyłącz zapłon, radio samochodowe, reflektory oraz wszelkie akcesoria samochodowe, które mogą pobierać prąd z akumulatora.
  2. Zdejmij osłony z biegunów akumulatora.
  3. Podłącz dodatni punkt woltomierza do czerwonego zacisku akumulatora, a ujemny punkt podłącz do czarnego zacisku akumulatora. Sprawdź odczyty.

Akumulator w dobrym stanie technicznym powinien wskazywać napięcie pomiędzy 12,5V a 12,7V. Odczyt poniżej 11,8 V oznacza, że akumulator jest rozładowany i pracuje na poziomie 25%. Warto pamiętać, że ten sposób nie jest najdokładniejszy i dobrze jest wykonać dodatkowe badanie np. test obciążenia przy pomocy testera akumulatora samochodowego. Polega on na sprawdzeniu rzeczywistego obciążenia akumulatora prądem proporcjonalnym do jego pojemności przez 10 sekund. Przed podłączeniem testera, upewnij się, że bateria jest w pełni naładowana. Jeśli tak, sprawdź czy utrzymuje ona napięcie min. 9,6V. Gdy wartość napięcia jest niższa i spada, to czas na wymianę akumulatora.

Zastosowanie tych kilku wskazówek pozwoli Ci wydłużyć czas eksploatacji akumulatora, a zaprezentowane testy ułatwią Ci kontrolowanie jego stanu.