Silna marka małej firmy, czyli jak zwiększyć sprzedaż i zadowolenie klientów

W dzisiejszym świecie silna marka to klucz do osiągnięcia komercyjnego sukcesu – szczególnie w przypadku małych przedsiębiorstw, które cały czas mierzą się ze sobą na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Zbudowanie takiej marki to długi i wymagający proces, który niesie za sobą jednak wiele korzyści. Z tego artykułu, dowiesz się jak zbudować markę o silnej pozycji rynkowej — od samego jej zdefiniowania aż po wyróżnienie się na rynku! 

DEFINIOWANIE MARKI – CELE, WARTOŚCI I GRUPA DOCELOWA 

Podstawą, od której należy rozpocząć budowę marki, jest zdefiniowanie celów oraz wartości, jakimi kieruje się przedsiębiorstwo. Krok ten jest kluczowy, aby określić misję firmy, która pozwala na rozpoczęcie budowania opowieści o marce. Rozpoznanie i określenie wartości, jakimi kieruje się firma, jest podstawą budowania autentycznego i spójnego przekazu, który będzie wzmacniać komunikację strategiczną firmy.

Elementy te powinny być dostosowane do grupy docelowej, do której firma kieruje swoje usługi lub produkty. Najlepiej określić lub poznać ją z pomocą badań rynku oraz analizy konkurencji. Proces ten powinien zakończyć się tworzeniem person klientów – fikcyjnych postaci uosabiających segmenty klientów organizacji, do których kierujemy naszą markę. Persony te stanowią core tego, jak budować powinieneś swój brand — język, komunikacja wizualna czy nawet oferta produktowa powinna być dostosowana do najważniejszych grup klientów. W końcu komunikacja z nastolatkami będzie wyglądać inaczej, niż ta prowadzona pod matki czy seniorów. 

BUDOWANIE SPÓJNEGO WIZERUNKU 

W budowaniu wizerunku małej marki najważniejsza jest jej spójność – powinna być ona zapamiętywalna i pozwalająca na praktycznie natychmiastowe rozpoznanie produktu. Nie ma tu miejsca na rozbudowane kampanie kreatywne i różnorodność, na którą pozwolić mogą sobie większe przedsiębiorstwa o ugruntowanej pozycji rynkowej. 

Warto więc dopracować podstawowe elementy, które będą reprezentować Twoją markę – logo, slogan oraz identyfikację graficzną. Elementy te powinny łączyć się z określonymi wcześniej wartościami oraz dobrze współgrać ze zidentyfikowanymi grupami docelowymi. Elementy te powinny być w stanie w pełni oddać istotę firmy, tworząc jej wizytówkę, która będzie dobrze zapadać w pamięć. 

WYRÓŻNIENIE SIĘ NA RYNKU

W czym Twoja firma wyróżnia się spośród konkurencji? Zadanie tego pytania pomaga w zdefiniowaniu Unikalnej Propozycji Sprzedaży. Wykorzystanie tego systemu pozwala na zbudowanie przewagi, która dzięki odpowiedniej komunikacji będzie w stanie przyciągać klientów i zwiększać przewagę nad konkurencją. Żeby zdefiniować USP, należy zastanowić się, jakie problemy konsumenta rozwiązują produkty Twojej firmy i w jakich polach robią to lepiej od konkurencji. Warto myśleć także nad ciągłym rozwijaniem oraz ulepszaniem oferty produktowej – pozwala ona na trafianie do nowych klientów, którzy często poszukują określonych produktów. 

CASE STUDY: SKLEP NATURALNE PRODUKTY

Wyobraźmy sobie działającą w średniej wielkości mieście firmę Naturalne Produkty, która zajmuje się sprzedawaniem zdrowej żywności. Misją organizacji jest promowanie zdrowego trybu życia i właśnie na takim przekazie skupia się w kreowaniu swojej komunikacji. Tożsamość wizualna marki nawiązuje do natury i świeżości — logo to kosz wypełniony jabłkami, a slogan brzmi: „Smakuj życie pełnymi garściami”. Do swojej grupy docelowej (klasy średniej pomiędzy 25 a 40 rokiem życia) trafiają przede wszystkim poprzez kampanie marketingowe w mediach digitalowych, w których tworzą angażujące treści o zdrowym odżywianiu. Unikalną Propozycją Sprzedaży marki jest niepowtarzalność oferowanej przez nich oferty – po dobrym rozpoznaniu konkurencji zdecydowali się na stworzenie oferty produktowej złożonej z wysokiej jakości produktów, których nie dostanie się w innych miejscach w mieście. Działania te pozwoliły firmie na stworzenie silnej marki, która znacznie zwiększyła sprzedaż oraz uczyniła sklep liderem lokalnego rynku zdrowej żywności. 

Budowanie silnej marki to kluczowy krok w rozwoju małych i średnich firm. Dobra identyfikacja klientów i stworzenie komunikacji strategicznej odpowiadającej na ich potrzeby to podstawa, na której można zbudować naprawdę dobrze prosperujący biznes!