Samochód służbowy do celów prywatnych

O samochodzie służbowym mówimy wówczas, kiedy jest kupiony na firmę (ewentualnie wynajmowany w ramach leasingu) i służy do realizacji zadań związanych z prowadzeniem działalności. Wyłącznie albo w modelu mieszanym, czyli częściowo służbowo, a częściowo ‒ prywatnie.

Użytkowanie samochodu służbowego do celów prywatnych

Korzystanie z samochodu służbowego do celów prywatnych jest możliwe zarówno przez właściciela firmy, jak i jej pracownika. Przyjrzyjmy się obu scenariuszom.

Scenariusz 1. Dla jednoosobowej działalności gospodarczej

Jeżeli prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą, Ty i firma to jedno. Jako auta firmowego używasz swojego własnego pojazdu, który albo amortyzujesz w firmie albo jednorazowo wrzucasz w koszty. Opisaliśmy to szczegółowo w artykule o rejestrowaniu auta na firmę.

Możesz mieć samochód w pełni firmowy. Musisz wówczas prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu i wówczas 100% eksploatacji pojazdu możesz wrzucić w koszty, ale nie wolno Ci korzystać z niego w celach prywatnych.

Częściej wybierany przez przedsiębiorców, bo mniej ograniczający model to ten mieszany, w którym prywatnego samochodu używają do celów służbowych, a wydatki z tym związane wrzucają w koszty i odliczają od podatku (do 75% kosztów eksploatacyjnych i 50% VAT).

Największe korzyści, jakie płyną z używania samochodu służbowego do celów prywatnych, to:

      • możliwość redukcji podatku dochodowego poprzez wrzucanie w koszty wydatków ponoszonych na: paliwo, ubezpieczenie, naprawy itd.;

      • brak konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu;

    • swoboda użytkowania auta.

    Scenariusz 2. Dla przedsiębiorcy zatrudniającego pracownika, który korzysta z samochodu służbowego

    Jeżeli pracodawca godzi się na wykorzystywanie samochodu służbowego do celów prywatnych przez swojego pracownika, traktuje się to jako benefit i rozlicza ryczatłem. Nie ma zatem znaczenia, jak dużo pracownik używa takiego samochodu. Ustawa przewiduje 250 zł lub 400 zł jako dodatkową wartość przychodu takiej osoby.

    Pracownik z pracodawcą powinni mieć pisemną umowę użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych, a w niej jasno określone zasady korzystania plus uzgodnienia takich kwestii, jak kto ponosi koszty na przykład w przypadku awarii.

    Co do zużycia paliwa, tutaj również są dwie możliwości:

        • finansowanie paliwa dla celów prywatnych przez firmę;

        • finansowanie paliwa dla celów prywatnych przez pracownika.

      Z pomocą przychodzą tutaj karty paliwowe od Flotex ‒ wygodny i bezpieczny sposób na rozliczenie tankowań dla celów służbowych. Wystarczy, że pracownik płaci za paliwo dedykowaną kartą paliwową, a jego szef wszystkie faktury otrzymuje zbiorczo. Nie musi wówczas prowadzić żadnej ewidencji, ponieważ pracodawca ma dostęp do danych z poziomu użytkownika naszego panelu klienta.

      Inne korzyści z używania naszych kart paliwowych dla przedsiębiorcy:

          • aktualizacja stanu licznika przy każdym tankowaniu;

          • rejestrowanie lokalizacji pojazdu w momencie tankowania (a w przypadku pakietu rozszerzonego: również w czasie rzeczywistym);

          • czytelny, indywidualny panel klienta online ‒ możliwość wglądu w dane z dowolnego miejsca, o dowolnej porze;

          • informacja o wszystkich parametrach jazdy w opcji rozszerzonej.

        Masz firmę? Tankuj taniej,
        nawet o kilkadziesiąt groszy na każdym litrze!
        Podaj swój adres e-mail, na który chcesz otrzymać wniosek na karty flotowe wraz ze szczegółową ofertą
        * Podaj adres e-mail
        * Podaj numer telefonu
        Jeśli wniosek będzie wymagał poprawek, zadzwonimy do Ciebie.

        Administratorem danych osobowych jest FLOTEX POLSKA Sp. z o.o. z siedzibą w Rzeszowie (35-105) przy ul. Przemysłowej 5 (KRS 0000935484). Twoje dane będą przetwarzane w szczególności w celu obsługi Twojej prośby o przedstawienie Ci szczegółowej oferty FLOTEX POLSKA Sp. z o.o. z siedzibą w Rzeszowie dot. kart paliwowych oraz przekazanie Ci wzoru wniosku o przyznanie karty paliwowej, przesłanej przez udostępniony na stronie formularz (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a i b RODO). Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu oraz skargi do organu nadzorczego. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest tutaj: Polityka prywatności i polityka cookies. Masz pytania? Pisz na ido@flotex.pl.

        Administratorem danych osobowych jest FLOTEX POLSKA Sp. z o.o. z siedzibą w Rzeszowie (35-105) przy ul. Przemysłowej 5 (KRS 0000935484). Twoje dane będą przetwarzane w szczególności w celu obsługi Twojej prośby o przedstawienie Ci szczegółowej oferty FLOTEX POLSKA Sp. z o.o. z siedzibą w Rzeszowie dot. kart paliwowych oraz przekazanie Ci wzoru wniosku o przyznanie karty paliwowej, przesłanej przez udostępniony na stronie formularz (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a i b RODO). Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu oraz skargi do organu nadzorczego. Pełna treść klauzuli informacyjnej dostępna jest tutaj: Polityka prywatności i polityka cookies. Masz pytania? Pisz na ido@flotex.pl.

        * Pole wymagane.

        Samochód służbowy do celów prywatnych ‒ nowe zasady

        Od 1 stycznia 2022 roku, w ramach Nowego Ładu, wprowadzono nowe zasady ustalania ryczałtu za użytkowanie samochodu służbowego do celów prywatnych. Kryterium nie jest już ‒ jak przed rokiem 2022 ‒ pojemność silnika, ale jego moc.

        Wcześniej kwota 250 zł obowiązywała do 1 600 cm³ pojemności, teraz ‒ do 60 kW. Wartość ta przynależy także właścicielom samochodów elektrycznych i napędzanych wodorem.

        Analogicznie, 400 zł to wcześniej dodatkowa wartość dla pojazdów powyżej 1 600 cm³ pojemności, dzisiaj ‒ dla aut powyżej 60 kW.

        Nowością jest też fakt, że jeśli pracownik ponosi część kosztów związanych z użytkowaniem auta prywatnie, to podstawą przychodu jest różnica między ustawowym ryczałtem a kwotą płaconą przez pracownika. Wcześniej takiego zapisu nie było.