Na jakich zasadach funkcjonują obecnie usługi z branży motoryzacyjnej?

Rozprzestrzenianie się koronawirusa dotknęło wiele sfer życia – zarówno zawodowego, jak i prywatnego. Od restrykcji i obostrzeń nie są również wolni kierowcy, którzy na co dzień zmagają się z wieloma pytaniami dotyczącymi bezpiecznego transportu. Ze względu na aktualne, dynamiczne zmiany w prawie, wprowadzanie coraz to nowszych przepisów oraz regulacji, kierowcy często nie wiedzą czy dozwolone jest korzystanie z wielu na co dzień łatwo dostępnych usług. W poniższym artykule postaramy się rozwiać wasze wątpliwości.

Wykonywanie przeglądów technicznych

Przegląd techniczny samochodu to jeden z najważniejszych obowiązków kierowców zapewniający bezpieczeństwo zarówno właścicielowi pojazdu, jak i współuczestnikom ruchu drogowego. Pamiętajmy, że brak ważnych badań technicznych w świetle prawa wiąże się z sankcjami – mandatem, a nawet zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. Tego aspektu nie można ignorować, dlatego też Departament Transportu Drogowego zezwala, a wręcz nakazuje wykonywać okresowy przegląd pojazdu na najbliższej otwartej stacji diagnostycznej. Musi się to odbywać przy zachowaniu odpowiednich środków ostrożności, a więc ograniczeniu zbędnego kontaktu z pracownikami, dokonaniu płatności bezgotówkowej w miarę możliwości, korzystaniu z maseczki i rękawiczek oraz oczekiwaniu na obsługę w środku pojazdu. Pamiętajmy jednak, że część stacji może być zamknięta, dlatego taką wizytę warto zaplanować z wyprzedzeniem. Jeśli nie masz pewności jaka stacja kontroli pojazdów jest otwarta, zajrzyj na stronę http://patronat.its.waw.pl/mapa, na której dostępna jest ogólnopolska lista stacji działających pod patronatem ITS.

Wymiana opon

Sezonowa wymiana opon z zimowych na letnie jest ważna, ale czy niezbędna w dobie epidemii koronawirusa? Według wielu kierowców oraz policjantów TAK! Ministerstwo Zdrowia wydało zatem zgodę na wymianę opon zimowych na letnie przez kierowców zawodowych, osoby które używają samochodu w celu dojazdu do pracy i zaspokajania bieżących potrzeb (zakupy, wizyta u lekarza etc). Jeśli często korzystasz z samochodu wyposaż się w maseczkę i rękawiczki i niezwłocznie udaj do najbliższego wulkanizatora. Odpowiednie opony mają bezpośredni wpływ na twoje bezpieczeństwo na drodze. Warsztaty zgodnie z rozporządzeniem zobowiązane są do przestrzegania odpowiednich środków zapobiegających rozprzestrzenianiu się wirusa.

Myjnie samochodowe

Epidemia wymusiła również konieczność zmiany naszych nawyków w kwestii korzystania z myjni samochodowych. Na ten moment w sytuacji stopniowego znoszenia obostrzeń i rozluźniania ograniczeń możemy pojechać na myjnię bez stresu o ukaranie mandatem. Będąc już na miejscu, tak samo jak w przypadku stacji diagnostycznych czy wulkanizatora musimy pamiętać o wytycznych Ministerstwa Zdrowia w kwestiach bezpieczeństwa i higieny. Utrzymujmy odpowiedni odstęp od innych klientów, korzystajmy z rękawiczek jednorazowych i maseczek, stosujmy środki odkażające i nie rozmieniajmy gotówki w automatach.

Wizyta u mechanika

Podobnie jak w przypadku kontroli na stacji diagnostycznej, wizyta u mechanika jest również dozwolona, gdy istnieje konieczność naprawy pojazdu. Aby nie wychodzić z domu niepotrzebnie, warto umówić się telefonicznie, jednocześnie upewniając się, że dany warsztat funkcjonuje. W przypadku ewentualnej kolejki należy oczekiwać w samochodzie i ograniczyć wszelkie kontakty z pracownikami do niezbędnego minimum. W związki z nałożonymi obostrzeniami, warsztaty samochodowe powinny byćwyczyszczone i zdezynfekowane, a często dotykane powierzchniepo każdym takim kontakcie należy dezynfekować odpowiednim płynem. To zalecenie dotyczy również używanych w warsztacie narzędzi.

Dealerzy samochodowi

Przepisy nie zabraniają dealerom samochodowym prowadzenia działalności, handlu pojazdami nowymi i używanymi, motocyklami ani sprzedaży usług finansowych i ubezpieczeń. Większość salonów funkcjonuje jak dotąd, oczywiście przy zachowaniu odpowiednich środków ostrożności. Część salonów mocno ograniczyła jednak swoją stacjonarną działalność i w trosce o zdrowie pracowników i klientów przerzuciła część sprzedaży do sieci. Strony internetowe pozwalają zapoznać się z ofertą, parametrami i wyposażeniem pojazdu, dostępnością modeli w konkretnych salonach, czy nawet wziąć udział w wideokonferencji z ekspertem (taką możliwość wprowadził m.in. Volkswagen). Samochód wybrany za pomocą spotkania online trzeba jedynie odebrać w salonie skracając cały proces do niezbędnego minimum.