Co to za usterka, czyli jak rozszyfrować nieznane kontrolki w aucie

Każdy kierowca powinien wiedzieć, jak ważne są lampki kontrole na desce rozdzielczej. Mogą one sygnalizować drobną usterkę lub poważny błąd w funkcjonowaniu samochodu. Znajomość podstawowych kontrolek pomoże uniknąć stresujących sytuacji i wstępnie zdiagnozować awarię.

Najczęściej kontrolki w aucie interesują kierowców dopiero wtedy, gdy się zaświecą. Niektóre z nich są znane kierującym, ponieważ mają z nimi styczność każdego dnia. Te zazwyczaj nie są powodem do niepokoju. Są również takie, których znaczenie nie jest do końca znane i wtedy pojawia się problem. Pojawienie się ich nie zawsze musi kończyć się wizytą u mechanika, ale warto je znać, by uchronić pojazd przed poważną awarią.

Rodzaje kontrolek

Informacyjne

Jak wskazuje nazwa, zadaniem tych ikon jest informowanie kierowcy o uruchomieniu poszczególnych systemów lub funkcji. Mają one kolor zielony i nie należy się nimi martwić, a ich zapalenie się nie wymaga od kierowcy wykonania żadnych dodatkowych działań. Kontrolki informacyjne oznaczać mogą włączone kierunkowskazy lub światła np. mijania. W najnowszych typach aut, zielone kontrolki mogą sygnalizować też jazdę w trybie ekonomicznym lub uruchomienie tempomatu.

Informacyjno-ostrzegawcze i ostrzegawcze

W przypadku pomarańczowych i czerwonych lampek sprawa nie jest już tak oczywista. Część z nich zapala się po akcjach podejmowanych przez kierowcę, natomiast pozostałe sygnalizują nieprawidłowości w działaniu któregoś z podzespołów. Możemy w tej grupie wyróżnić kilka najważniejszych, których pojawienie się na desce rozdzielczej powinno zainteresować kierowcę.

  • Check Engine – kontrolka awarii silnika

Dosłownie – „sprawdź silnik”. Zapala się wtedy, gdy występują nieprawidłowości w działaniu jednostki napędowej. Kierowca nie musi odczuwać, że coś działa nieprawidłowo. Po jej pojawieniu się nie trzeba od razu przerywać jazdy, ale zalecana jest jak najszybsza wizyta w serwisie. Mechanik przeprowadzi test diagnostyczny, który wykaże przyczynę usterki.

  • ABS

Kontrolka z napisem ABS w okręgu oznacza nieprawidłowe działanie systemu antypoślizgowego. Ostrzega kierującego, że podczas jazdy może wystąpić poślizg kół. Należy wówczas zachować ostrożność podczas hamowania, szczególnie na śliskiej nawierzchni. System ABS działa tak długo, jak pozwalają mu na to jego elementy składowe. Drobna awaria nie oznacza, że system nie działa.

  • ESP/VSC

Podobna do kontrolki ABS. Oznacza, że w przypadku niebezpieczeństwa poślizgu, samochód może nie wspierać manewru prawidłowo. Warto dodać, że spotkać się możemy także z kontrolką oznaczającą wyłączenie systemu antypoślizgowego przez kierowcę. Najczęściej ma postać ikony samochodu zostawiającego zygzakowate ślady. Zapala się także wtedy, gdy system ESP pracuje, co ostrzega kierowcę przed niebezpieczeństwem utraty panowania nad autem. W tym przypadku najlepiej szybko odwiedzić serwis, by sprawdzić, co się zepsuło.

  • Kontrolka klocków hamulcowych

Ma postać okręgu z ramką z półokręgów po bokach. Informuje, że kocki hamulcowe mogą być zużyte. Gdy zaświeci się taka kontrolka, możesz spokojnie kontynuować jazdę – pamiętaj jednak o kontroli u mechanika i ewentualnej wymianie klocków.

  • Niskie ciśnienie w oponach

Kontrolka z ikoną opony z wykrzyknikiem oznacza, że w którymś z kół jest niskie ciśnienie. Zapala się też często, gdy któryś z czujników jest uszkodzony. Jeśli kontrolka się zapaliła, należy zatrzymać pojazd i sprawdzić, czy widać ubytek powietrza w którymś z kół. Warto też odwiedzić stację z kompresorem i sprawdzić ciśnienie w oponach.

  • Niskie ciśnienie lub brak oleju

Czerwona konewka oznacza niskie ciśnienie w układzie smarowania. Może to być spowodowane awarią któregoś z elementów lub po prostu brakiem oleju. W tym przypadku należy przerwać jazdę i po odczekaniu około pół godziny, by auto się ochłodziło, dolać oleju do odpowiedniego stanu. Jeśli wszystko działa prawidłowo, kontrolka powinna zapalić się przed uruchomieniem silnika i zgasnąć od razu po jego włączeniu.

  • Wysoka temperatura silnika

Kontrolka z ikoną termometru zanurzonego w płynie będzie świecić się na czerwono i dublować czerwoną, okrągłą lampkę, którą umieszcza się na wskaźniku temperatury silnika. Jeżeli zapali się ta kontrolka, płyn chłodzący już się gotuje. Należy natychmiast wyłączyć nawiew ciepłego powietrza oraz włączyć klimatyzację, co uruchomi kolejny wiatrak. Należy przerwać jazdę i poczekać przynajmniej godzinę na spadek temperatury płynu. Po upływie tego czasu można sprawdzić jego poziom, uważając przy tym, by się nie poparzyć.

Pamiętaj!

Za każdym razem, gdy uruchamiasz auto, kontrolki powinny zaświecić się wraz z włączeniem zapłonu, ale przed włączeniem silnika. Brak widocznych lampek może być niebezpieczny zarówno dla kierowcy, pasażerów, jak i dla samochodu, ponieważ błąd nie zostanie w porę zasygnalizowany. Jeśli kontrolki nie świecą się, należy sprawdzić, czy lampki nie są przepalone i ewentualnie wymienić je na nowe.