Airbag – wszystko, co musisz wiedzieć o poduszkach powietrznych

Wybucha z prędkością 300 km/h i napełnia się w 40 milisekund od zdarzenia drogowego. Poduszka powietrzna – wynalazek, który lat od 70’ ratuje życie tysięcy ludzi. Ukryta w zakamarkach pojazdu, zapominamy o niej do momentu nieszczęśliwego wypadku. Sprawdź, co jako kierowca powinieneś wiedzieć o tym systemie bezpieczeństwa.

Historia poduszek

Jak wspomnieliśmy we wstępie, ten ratujący życie wynalazek jest montowany w samochodach od pół wieku, ale koncept jego działania powstał dużo wcześniej. Pomysł na opracowanie poduszki powietrznej zrodził się w głowie Johna W. Hetrick’a już w latach 50’, kiedy to sam doświadczył on wypadku drogowego i szukał sposobu na zredukowanie obrażeń w wyniku kolizji. W podobnym czasie niemiecki wynalazca nazwiskiem Linderer zaczął patentować podobny system bezpieczeństwa. Duże koncerny tj. Ford i GM szybko zauważyły potencjał wynalazku i zajęły się jego dalszym udoskonalaniem. Początki jej masowej produkcji pozostawiały wiele do życzenia, do momentu, w którym do systemu wprowadzono elektronikę – usprawniającą pracę poduszek. Zwiększająca się świadomość producentów aut na temat bezpieczeństwa sprawiła, że to rozwiązanie w krótkim czasie obiegło cały świat, a współcześnie jest już standardem wyposażenia.

Rodzaje poduszek

Liczba poduszek powietrznych wewnątrz naszego samochodu jest uzależniona od kilku czynników, z których najistotniejszym jest finansowy. Cena końcowa auta zakupionego w salonie będzie uzależniona m.in. od liczby airbagów, znajdujących się w wyposażeniu. W zależności od tego jak bardzo chcemy „zabezpieczyć” podróżujących w naszym aucie, możemy się zdecydować na 9, a nawet więcej poduszek umieszczonych w newralgicznych miejscach samochodu. Do najpopularniejszych rodzajów poduszek powietrznych należą:

poduszki przednie, zabezpieczające kierowcę oraz pasażera siedzącego obok, są umieszczone wewnątrz kierownicy oraz w zabudowanym panelu przed pasażerem,

– poduszki boczne, te z kolei są montowane pod osłonami na drzwiach lub w bocznej części oparcia fotela,

poduszki kolanowe, znajdują się pod kierownicą, a przy miejscu pasażera pod schowkiem,

poduszki kurtynowe, umocowane w przedniej lub tylnej części dachu

Sposób działania i żywotność                                               

Poduszka powietrzna składa się z trzech elementów, dzięki którym sposób jej działania jest ultraszybki i skuteczny. Mowa o: układzie aktywującym, generatorze gazu oraz elastycznym worku w ostatnim etapie napełniającym się gazem. Cały system rozpoczyna pracę od chwili zderzenia drogowego, by po 10 milisekundach uruchomić proces napełniania poduszki. Już po 40 milisekundach poduszka jest napompowana i gotowa ustrzec przed bezpośrednim zderzeniem z twardymi elementami. Długie lata poświęcone na doskonalenie airbagów doprowadziły producentów tych systemów do niemal 100% niezawodności! Z kolei ich żywotność określana jest najczęściej jako bezterminowa, jeżeli auto było eksploatowane w odpowiedni sposób (przyczyną awaryjności często jest wilgoć).  

Wymiana i koszt

A co w sytuacji, kiedy po wypadku auto nadaje się do użytku? W takim przypadku jesteśmy zmuszeni do wymiany poduszek, co bez wątpienia jest bardzo kosztowne. Wymianę powinniśmy wykonać w autoryzowanym serwisie, gdzie dodatkowo poduszki zostaną skontrolowane. Koszt zamontowania nowego zestawu airbag może wynieść od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Z różnych źródeł wiadomo, że niektóre „serwisy” oferują tańsze rozwiązanie. Jego niższa cena wynika z zastosowania innego wypełnienia poduszek powietrznych , które oszukuje system kontrolny. W ten sposób kierowcy unikają kosztownej naprawy, a auto nie sygnalizuje niesprawności systemu. Pamiętajmy jednak, że w kwestiach zdrowia naszego i naszych bliskich oszczędzanie nie powinno odgrywać żadnej roli, zwłaszcza, gdy pieniądze mogą uratować zdrowie lub życie.

Na koniec jeszcze ważna informacja dotycząca skuteczności poduszek powietrznych. Możemy ją osiągnąć jedynie wtedy, kiedy będziemy przestrzegać innych ważnych zasad bezpiecznej jazdy, czyli zapięcie pasów bezpieczeństwa, odpowiednia pozycja w fotelu i ustawienie zagłówka. Tylko w ten sposób poduszki zadziałają poprawnie, więc pamiętajmy o tych kwestiach wsiadając do auta.