6 płynów, o które musisz zadbać w aucie cz.2

W poprzednim materiale omawialiśmy trzy oleje i płyny samochodowe, które warto kontrolować, by zapewnić dłuższą sprawność naszego auta. Tym razem omówimy sposób kontrolowania oleju chłodniczego, płyn układu wspomagania kierownicy oraz płyn do spryskiwaczy. Sprawdź, czy powinieneś wymienić te płyny.

  • Olej chłodniczy

ZADANIE: Odgrywa ważną role w układzie chłodzenia auta. Chroni silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Płyn pochłania wysoką temperaturę gromadzącą się w silniku i odprowadza ją do chłodnicy.

WYMIANA: z uwagi na intensywną eksploatację i wysokie temperatury płynu, okres wymiany powinien następować po 2/4 latach lub po pokonaniu 40-100 tyś. km.

JAK KONTROLOWAĆ: w pierwszej kolejności upewnij się, że silnik jest zimny. To bardzo ważne, ponieważ wewnątrz zbiornika gromadzi się duże ciśnienie, a płyn chłodniczy osiąga wysokie temperatury. W efekcie może dojść do wystrzelenia cieczy i poparzenia. Kiedy już się upewnisz, że płyn jest schłodzony, sprawdź czy jego poziom w zbiorniku (zazwyczaj jest to niebieska zakrętka) znajduje się między minimum a maksimum.

  • Płyn układu wspomagania kierownicy

ZADANIE: Płyn pozwala sprawnie poruszać kierownicą, bez użycia większego wysiłku. Chroni cały układ przed przegrzaniem, a także zamarzaniem w okresie zimowym. Dodatkowo zapobiega usterkom takich elementów jak: pompa, przekładnia czy przewody.

WYMIANA: Planując wymianę tego płynu, warto sugerować się wskazaniami na instrukcji obsługi. Jeśli nie mamy takiej informacji, kierujmy się zasadą serwisowania nie rzadkiej, niż co dwa lata lub co 60 tyś km przebiegu. Nie dopuszczajmy do sytuacji, w której kierownica przy skręcaniu będzie stawiała opór wydając niepokojące odgłosy.

JAK KONTROLOWAĆ:

Znajdź pod maską zbiorniczek z płynem (zazwyczaj z symbolem kierownicy). Wyciągnij bagnet i sprawdź czy mieści się w przedziale między maksimum a minimum. Zwróć uwagę również na kolor i konsystencje cieczy. Ciemna barwa, zapach spalenizny oraz dostrzegalne cząsteczki zanieczyszczeń, to sygnał do wymiany płynu układu wspomagania kierownicy.

  • Płyn do spryskiwaczy

ZADANIE: Dzięki niemu możemy utrzymać czystość zarówno przednich, jak i tylnych szyb naszego auta.Odpowiednia widoczność jest bardzo ważna z punktu widzenia bezpieczeństwa podczas jady, dlatego poziom płynu do spryskiwaczy powinien być cyklicznie uzupełniany.

WYMIANA: Od ilości oraz częstotliwości używania płynu zależeć będzie cykliczność uzupełniania zbiornika. Warto pamiętać o tym przed każdą dłuższa podróżą, by uniknąć szukania stacji i nieplanowanych postojów. Pamiętaj by dostosować rodzaj płynu do pory roku.

JAK KONTROLOWAĆ: Pojemnik z płynem do spryskiwaczy znajduje się pod maską (niebieski korek z symbolem szyby oraz strumieniem płynu). Dolewamy go w momencie, w którym nie widzimy linii płynu w widocznej części zbiornika.