Jak wyważenie kół wpływa na bezpieczeństwo jazdy?

Odczuwasz drgania kierownicy w trakcie jazdy z większą prędkością? Wydaje Ci się, że droga hamowania w pewnym momencie uległa wydłużeniu? Mogą to być objawy złego wyważenia opon, które niekorzystnie wpływa na prowadzenie całego pojazdu. Z tego materiały dowiesz się m.in., czym jest wyważenie kół, jakie konsekwencje niesie ich nieprawidłowe wyważenie oraz co może sygnalizować konieczność wizyty u wulkanizatora.

Proces wyważania kół

Zaczniemy od odrobiny teorii, która na pierwszy rzut oka może wydawać się nieco zawiła, choć w gruncie rzeczy jest dość prosta. Z punktu widzenia specjalisty, wyważanie kół polega na prawidłowym rozłożeniu masy opony oraz felgi w taki sposób, aby masa koła na oś pojazdu po założeniu kół, rozkładała się wokół środka obrotu. W praktyce cały proces polega na eliminowaniu defektów i usterek koła, za pomocą małych odważników montowanych wewnątrz opony, które mają za zadanie idealnie zrównoważyć ich masę. Dzięki specjalistycznemu sprzętowi, wulkanizatorzy są w stanie dokładnie określić wagę ciężarka oraz dokładne miejsce mocowania. Niwelowanie takich usterek jest bardzo ważne, ponieważ jazda ze źle wyważonymi kołami może wpływać na komfort prowadzenia auta, a także zagrażać naszemu bezpieczeństwu w czasie jazdy.

Przyczyny niewyważonych kół

Przyczyny błędnego wyważenia możemy podzielić na kilka rodzajów. Te spowodowane wadami fabrycznymi, użytkowaniem auta oraz te wynikające z usterek układu jezdnego. Przyczyną tych pierwszych są wady fabryczne – defekty felg oraz opon powstałe już na etapie produkcji. Niejednokrotnie zdarza się, że opona w niektórych miejscach jest grubsza lub cieńsza, co przekłada się na brak optymalnego wyważenia. Faktem jest, że nawet najmniejsze odchylenia w masie (względem jej środka ciężkości) może się przekładać na nierównomierną pracę koła. Do innych defektów wynikających z eksploatacji lub uszkodzeń zaliczamy: nierówne starcie bieżnika opony, uszkodzenie lub wykrzywienie felgi. Innym odchyleniem od normy są usterkami układy jezdnego. Zaliczają się do nich m.in. nierównomierne wyważenie bębnów bądź tarcz hamulcowych, nieprecyzyjne osadzenie lub mocowanie koła na piaście czy duże zużycie amortyzatorów. Powodem wizyty u wulkanizatora może być również najechanie z dużą prędkością na dziurę/studzienkę lub zderzenia. Tego rodzaju sytuacje mogą prowadzić do utraty wyważenia kół, poprzez uszkodzenia amortyzatora lub felgi. Po takich zdarzeniach zdecydowanie warto odwiedzić warsztat, który zweryfikuje czy doszło do rozregulowania masy kół.

Objawy i skutki niewyważenia kół

Do charakterystycznych objawów, świadczących o braku odpowiedniego wyważenia kół możemy zaliczyć: drgania wyczuwalne na kierownicy samochodu

  • wibracje w nadwoziu,
  • zmniejszoną sterowność pojazdu,
  • wydłużenie drogi hamowania,
  • nierówne starcie bieżnika,
  • hałas wydostający się spod opon.

O ile wibracje i drgania nie są zbyt kłopotliwe i przekładają się jedynie na komfort jazdy, o tyle realnym zagrożeniem jest wydłużona droga hamowania czy „ściąganie” auta w jedną ze stron, Złe wyważenie kół może powodować również wyższe spalanie podczas jazdy, jak też szybsze zużywanie się podzespołów, m.in.: amortyzatorów, drążków kierowniczych, łożysk czy bieżnika opon. Choć z pozoru temat wyważenia kół może wydawać się błahy, warto pamiętać że koła są jedynym elementem samochodu mającym styczność z podłożem. To one w głównej mierze odpowiadają za przyczepność do drogi, a tym samym nasz komfort i bezpieczeństwo. Dlatego jeśli zauważyłeś co najmniej jeden z wyżej wymienionych objawów zalecamy, abyś odwiedził najbliższego wulkanizatora.