Jedną z podstawowych kwestii związanych z opanowaniem prawidłowej techniki prowadzania pojazdu jest przyjęcie prawidłowej pozycji za kierownicą. Przypominamy podstawowe zasady, przestrzeganie których zwiększa bezpieczeństwo zarówno prowadzącego pojazd jak również innych uczestników ruchu drogowego.

Fotel

Pierwszą czynnością jaką powinniśmy wykonać jest prawidłowa regulacja wysokości siedzenia, o ile jest to możliwe w samochodzie, którym zamierzamy podróżować. Dostosujmy wysokość fotela w taki sposób, by dokładnie widzieć przestrzeń przed nami. Częstym błędem jest ustawianie nadmiernej wysokości fotela. Kolejną ważną czynnością jest ustawienie odległości fotela od kierownicy. Najistotniejszą rolę odgrywa tutaj sprzęgło, a konkretniej odpowiedzialna za niego lewa noga. Odległość fotela od kierownicy jest odpowiednia wtedy, kiedy przy wciskaniu sprzęgła noga jest ugięta w kolanie, a tylna część uda przylega do siedziska. Jeżeli ugięcie w nodze będzie będzie zbyt słabe bądź noga będzie wyprostowana, narażamy się na poważne uszkodzenia biodra w sytuacji wypadku drogowego.  Dla kręgosłupa najlepiej i najzdrowiej jest wtedy, gdy jest wyprostowany, dlatego też należy ustawić oparcie fotela jak najbliżej pionu. Kiedy całe plecy przylegają do niego, mamy możliwość sprawnego sterowania kierownicą. Dzięki temu możemy szybciej reagować na ewentualne przeszkody podczas jazdy.

Pasy bezpieczeństwa

Przed zapięciem pasa warto pozbyć się wierzchniego okrycia (np. szalika), który może krępować nasze ruchy. Pamiętajmy, że pasy zapinamy zawsze, bez względu na długość trasy, zajmowane miejsce w samochodzie czy wiek. Nieważne jest też z jaką prędkością będziemy się poruszać. Pasy zwiększają bezpieczeństwo podczas kolizji. Ułożenie pasa ramieniowego regulujemy tak, aby jego wysokość przebiegała przez środek ramienia. Nie może nas dusić, ani być za nisko – wówczas funkcja pasów nie będzie spełniana z maksymalną skutecznością. Jego górna część powinna znajdować się pomiędzy szyją a ramieniem. Pas bezpieczeństwa powinien zawsze przylegać do naszego ciała. Nie powinien też przechodzić pod pachą – narażamy się wtedy na możliwość uszkodzenia żeber i obojczyka.

Regulacja kierownicy

Niestety nie każdy samochód jest wyposażony w tę funkcję. Zazwyczaj kolumnę kierowniczą można regulować na dwóch płaszczyznach: góra-dół, dalej – bliżej od deski rozdzielczej. Kierownicę zawsze należy trzymać oburącz w górnej części. Jej wysokość starajmy ustawiać się tak, by dłonie były na wysokości ramion. Odległość od naszego ciała powinniśmy ustawić w ten sposób, aby ręka była ugięta w łokciu, a plecy przylegały do fotela. Takie ustawienie daje nam możliwość swobodnego manewrowania kierownicą podczas jazdy.

Zagłówek

Zagłówek chroni nas niemal ciągle, w codziennych sytuacjach, np. przy gwałtownym hamowaniu lub w czasie kolizji, gdy dochodzi do uderzenia w tył pojazdu. Ustawienie zagłówka jest prawidłowe wtedy, kiedy jego środek jest na tej samej wysokości co środek głowy. W takiej sytuacji zagłówek chroni nasz odcinek szyjny przed urazami, niejednokrotnie ratując zdrowie i życie.

Lusterka

Kiedy nasza pozycja za kierownicą będzie właściwa, warto skupić się na prawidłowym ustawieniu lusterek. W lusterku wewnętrznym powinna odbijać się cała tylna szyba, a lusterka zewnętrzne mają pokazywać nam boczne pasy ruchu. Prawidłowa pozycja za kierownicą umożliwia pełną swobodę w prowadzeniu samochodu, a także jest kluczowa dla naszego bezpieczeństwa. Nie należy tego bagatelizować, ponieważ zaniedbania z tym związane mogą okazać się zagrożeniem dla zdrowia i życia, nie tylko naszego, ale również innych podróżujących.

wszystkie artykuły