Rewolucja w prawie drogowym. Nowe przepisy i ich wpływ na floty.

Rok 2024 przynosi istotne zmiany w przepisach drogowych, które bezpośrednio wpłyną na działalność przedsiębiorstw dysponujących flotami pojazdów. W odpowiedzi na rosnące oczekiwania dotyczące efektywności, bezpieczeństwa oraz świadomości ekologicznej, wprowadzone zostają nowe regulacje, które znacząco zmienią część przepisów. W pierwszej części artykułu skupimy się na zmianach, które wpłyną bezpośrednio na pojazdy. Zapraszamy do lektury!

ZMIANY W PRZEREJESTROWANIU AUTA.

Od 1 stycznia zamiast opcjonalnego zgłoszenia, obowiązuje rejestracja zakupionych używanych pojazdów w ciągu 30 dni od daty transakcji. Brak rejestracji pojazdu w terminie skutkuje karą, która wzrosła z tysiąca na dwa tysiące złotych. Zmiana ta ma na celu usprawnienie procesu rejestracji pojazdów poprzez skrócenie czasu oczekiwania na wydanie nowych dokumentów rejestracyjnych. Proces ten można także przejść teraz online, dzięki czemu formalności stają się o wiele prostsze i trwają krócej. Dotychczas auto firmowe trzeba było zarejestrować w starostwie właściwym dla siedziby przedsiębiorstwa.

ZGŁOSZENIE NABYCIA I ZBYCIA POJAZDU.

Zgodnie z nowymi przepisami, od 1 stycznia także zawiadomienie o nabyciu i zbyciu pojazdu musi być teraz dokonywane elektronicznie. Proces ten ma na celu podniesienie przejrzystości i ułatwienie kontroli danych dotyczących historii pojazdów. Elektroniczna forma zawiadomienia pozwoli na szybsze i bardziej efektywne przetwarzanie informacji, co przyczyni się do lepszej ochrony rynku pojazdów używanych przed manipulacją i fałszerstwami.

WPROWADZENIE PALIWA E10.

Od 1 stycznia Polska dołączyła do krajów europejskich, które zdecydowały się na zmianę standardu paliwowego dla benzyny PB 95 z oznaczenia E5 na E10 (co oznacza wzrost zawartości biokomponentów z 5% do 10%). Spowodowało to, że nie wszystkie silniki benzynowe mogą być zasilane nowym rodzajem paliwa, co stanowi problem dla kierowców korzystających ze starszych pojazdów. Dla pojazdów, które nie akceptują benzyny E10, jedyną alternatywą pozostała droższa benzyna E5, oznaczona teraz jako PB 98. Wprowadzenie benzyny E10 ma na celu promocję ekologicznych rozwiązań paliwowych poprzez redukcję emisji CO2, wsparcie dla rolnictwa oraz zmniejszenie uzależnienia od importu paliw ropopochodnych.

WYREJESTROWANIE „MARTWYCH DUSZ” Z CEPIK.

10 czerwca nastąpi automatyczne wyrejestrowanie z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców pojazdów zarejestrowanych przed 14 marca 2005 roku, które nie mają ważnego badania technicznego i których właściciele nie zawarli umowy ubezpieczenia OC przez ponad 10 lat. Ta zmiana ma na celu usunięcie z bazy CEPiK tzw. „martwych dusz” – pojazdów nieeksploatowanych. Wyjątkiem są pojazdy zabytkowe i wolnobieżne, które nie będą podlegać tej procedurze. Zmiana ta pozwoli na urealnienie statystyk dotyczących samochodów w Polsce, takich jak średni wiek pojazdów czy realna liczba aut.

DODATKOWE SYSTEMY BEZPIECZEŃSTWA.

W ramach unijnych regulacji od 7 lipca każdy nowy samochód sprzedany na terenie UE musi być wyposażony w pięć dodatkowych systemów bezpieczeństwa. Wśród nich znajdą się inteligentny asystent prędkości, system ostrzegający przed przeszkodami podczas cofania, system monitorujący koncentrację kierowcy za pomocą kamery w kabinie, czarna skrzynka rejestrująca parametry jazdy oraz system awaryjnego hamowania. Wprowadzenie tych elementów ma na celu znaczące zwiększenie bezpieczeństwa na drogach poprzez minimalizowanie ryzyka wypadków.

PODATEK OD SAMOCHODÓW SPALINOWYCH.

Pod koniec tego roku, Polska wprowadzi nowy podatek od samochodów spalinowych, który obejmie również pojazdy hybrydowe i zasilane LPG. Celem tego podatku jest zniechęcenie do zakupu i użytkowania starych pojazdów, które najbardziej zanieczyszczają środowisko. Szczegółowe informacje dotyczące stawek podatku i dokładnych zasad jego naliczania nie są jeszcze dostępne, wiadomo, że wpływ na wysokość podatku będą miały takie czynniki jak wiek pojazdu, norma spalania czy emisja dwutlenku węgla.

To wszystkie zmiany, które bezpośrednio dotyczą pojazdów samochodowych. W kolejnej części artykułu skupimy się na zmianach, które zmienią sposób użytkowania pojazdów.