Kiedy wymienić, a kiedy naprawić pękniętą szybę

Do uszkodzenia szyb w aucie dochodzi stosunkowo często –  szczególnie w okresie zimowym, kiedy drobne kamienie razem z piaskiem zalegają na ulicach. Nawet niewielkie kamyczki, wystrzelone spod opon pobliskiego auta, mogą powodować odpryski, a nawet całkowicie stłuc szybę, narażając nas na niebezpieczeństwo i dodatkowe koszty. Podpowiadamy, jakie uszkodzenia możemy poddać naprawie, a które wykluczają tę możliwość.

Czym grozi jazda z uszkodzoną szybą

Nawet najmniejsze pęknięcia powstałe na powierzchni szyby rozpraszają światło dochodzące z pobliskich aut. Może to prowadzić do oślepienia kierowcy, powodując zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dodatkowo, jazda z wadliwą szybą jest podstawą do wystawienia mandatu, w wysokości od 20 do nawet 500 złotych. W poważniejszych przypadkach, jeśli funkcjonariusz stwierdzi, że pęknięcie stanowi realne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, ma prawo odebrać dowód rejestracyjny pojazdu. Wtedy konieczna będzie pomoc lawety, która przetransportuje pojazd do warsztatu samochodowego w celu usunięcia usterki. Nie powinno nas też zdziwić, jeśli auto nie przejdzie przeglądu technicznego z powodu usterki szyby. Diagnosta ma prawo nie dopuścić auta do jazdy, jeśli dostrzeże nawet niewielkie pęknięcie. Od jego wielkości będzie zależało czy konieczna będzie wymiana, czy wystarczy drobna naprawa.

Jakie uszkodzenia można naprawić?

Aby w ogóle można rozważać naprawę szyby, uszkodzenie musi spełniać kilka warunków. Średnica pęknięcia nie może wynosić więcej niż 22 a 25 mm. Pęknięcie podłużne nie może z kolei przekraczać 15 cm. Uszkodzenie nie może znajdować się w odległości mniejszej niż 10 cm od krawędzi szyby. Co równie ważne – odprysk nie może znajdować się w bezpośrednim polu widzenia osoby kierującej. Jeśli wszystkie te warunki są spełnione, to śmiało możemy wykonać naprawę, rezygnując z kosztownej wymiany całej szyby. Należy jednak pamiętać, że czas działa na naszą niekorzyść. Im dłużej zwlekamy z naprawą, tym większe ryzyko, że pęknięcie będzie się powiększać, aż jego wielkość całkowicie wykluczy możliwość naprawy.

Koszt wymiany i naprawy szyby

Wymiana przedniej szyby to zwykle spory koszt, który w dużej mierze jest uzależniony do marki auta, wyposażenia szyby (czujniki deszczu, ogrzewanie), ale również jego przeznaczenia (samochód osobowy, ciężarowy). Przedział cenowy szyby w przypadku aut osobowych oscyluje w granicach od 400 do nawet 2000 zł w zależności od naszych wymagań. Do tej kwoty musimy doliczyć jeszcze koszt tzw. „robocizny”, która może oscylować w granicach 200 zł. Wymiana w samochodach ciężarowych może być nawet kilka razy droższa, z uwagi na dużo wyższe ceny szyb. Zdecydowanie korzystniejsza finansowo jest opcja naprawy uszkodzenia. Sama naprawa w warsztacie to koszt od 60 do 150 zł. Polega na wypełnianiu ubytku czy pęknięcia klejem, co zajmuje maksymalnie godzinę. Warto też wiedzieć, że istnieje możliwość samodzielnej naprawy drobnych uszkodzeń, tzw. pajączków, a cena dedykowanych przyrządów to od 20 do 50 zł.

Na koniec zdradzimy drobną ciekawostkę, której zastosowanie dodatkowo zabezpieczy uszkodzone miejsce, aż do momentu wykonania naprawy. Kiedy zauważysz, że na szybie pojawił się „pajączek”, zaklej to miejsce kawałkiem taśmy lub folii samoprzylepnej. Dzięki temu ochronisz je przed dostaniem się kurzu i innych zabrudzeń, które mogą powiększać uszkodzenie.